|
Vanaf 17.00 uur ligt de gereserveerde boot gereed. Hierna kunnen we ons schip in ontvangst nemen en de formaliteiten afhandelen en wat aan de boot wennen. Op de haven is een kleine supermarkt en een restaurant. Buiten de marina boodschappen doen en wat eten kan natuurlijk ook. Een gemeenschappelijke maaltijd is het uitgelezen moment om met de andere deelnemers kennis te maken. |
Na het “palaver” of “briefing” vertrekken we voor een niet al te lange tocht naar Pakoštane . Op de kaart lijkt het Pašman kanaal een moeilijk vaarwater maar het is goed bebakend. We maken kennis met de vele eilanden en eilandjes en hebben nu nog het voordeel van enige betonning omdat de veerboten hier langs varen. De totale afstand is 12 mijl. De tocht kan echter zo lang gemaakt worden als men wilt. Dit geldt overigens voor de meeste dagen. Onderweg kan bijvoorbeeld geankerd worden voor een duik in het glasheldere water of voor de lunch. afstand: 12 mijl |
|
|
Een wat langere tocht naar het plaatsje Prvić op het gelijknamige eiland. De tocht voert ons langs het grote eiland Murter. Ten Noorden van Murter ligt een groep onbewoonde eilanden met mooie ankerbaaien waar het goed zwemmen en snorkelen is. Prvić heeft een beschutte haven en er is een supermarkt. We gaan eten bij Mile, de eigenaar van restaurant Punta. Op het dakterras heeft men een prachtig uitzicht over de eilanden. afstand: 17 mijl |
Vanuit Prvić is het 2 mijl naar de monding van de rivier Krka. De ingang wordt bewaakt door een oude Italiaanse vesting ter verdediging van de stad Šibenik. Het eerste stuk van de rivier is vaak nog bezeild, hierna vaart u op de motor door een soort canyon langs steile oevers naar de marina van Skradin. Het water wordt allengs zoeter en bij Skradin verschijnen de eerste rietkragen. Afmeren in de marina van Skradin. Voor een bezoek aan de watervallen kunt u het taxibootje nemen. De watervallen liggen in een nationaal park waar een wandeling is uitgezet van circa 11/2 uur door de prachtige natuur. In Skradin is het goed mosselen eten. Deze worden gekweekt in hangcultures langs de oevers van de rivier. afstand: 10 mijl |
|
|
|
|
Onze volgende bestemming is het eiland Kaprije, zo’n 10 mijl vanaf de riviermonding. Afhankelijk van de windrichting kunnen we kiezen uit verschillende routes. (let wel op de kardinale boeien ten westen van het eiland Zlarin). Het eiland dankt zijn naam aan de productie van kappertjes die hier in het verleden werden verbouwd. Er is een beperkt aantal ligplaatsen aan de havenpier maar er is een ruime ankerbaai. Door de Maestral kan het hier wat onrustig zijn maar tegen de avond gaat de wind meestal liggen. ‘s Morgens even wachten tot de veerboot aankomt want deze brengt vers brood aan. afstand: 18 mijl |
Vanuit Kaprije gaat de tocht naar de Kornati archipel, eveneens een nationaal park met vele kleine eilandjes. Volgens de lokale verhalen had God tijdens de schepping een handvol stenen over en heeft deze maar hier neergegooid. De welhaast onbegroeide eilanden scheppen een bijzondere omgeving. Maar er zijn ook baaien met goede ankerplaatsen waar in de zomer restaurantjes hun gasten verwelkomen. Bij goed weer ankeren we ten noorden van Šipnate of in de baai van Levrnaka aan een van de daar neergelegde meerboeien. Hier is een restaurant, goed maar niet goedkoop. afstand: 17 mijl. |
|
|
Het begeleidingsschip gaat vandaag terug naar Sukošan. Hier heeft men de keuze om mee naar de haven te gaan of om op eigen gelegenheid de omgeving te verkennen. Bijvoorbeeld de zuidwestkant van het eiland Dugi Otok met zijn steile klippen, waar je vlak langs kan varen (70 meter diep) en de mooie en beschutte baai van TelašÄ‡ica. Naar Sukošan circa. 15 mijl |
Wisseldag of zelf de omgeving verkennen. In de Kornati archipel is voldoende te zien. Vroeger werden hier de zogenaamde “spaghettiwesterns” opgenomen. De restanten van de decors staan er nog steeds. Voor de overigen zit de vakantie er op. Er moet ingeleverd en nagekeken worden. Wanneer er zich mankementen hebben voorgedaan, meldt dit vooral aan de verhuurder zodat hij dit kan verhelpen. Voor de vliegpassagiers is de transfer geregeld en diegenen die met de auto gekomen zijn hebben de keus de terugweg te kiezen via de kustweg of via de snelweg (tol) door het binnenland. |
|
|
Na een zwerftocht door de Kornati of TelašÄ‡ica baai varen we naar het plaastje Sali. Aan de kade zijn lazylines om aan te meren. Tussen de eilanden is het intensief navigeren. In dit gebied liggen een aantal ongemarkeerde ondieptes, dus opletten! De tocht gaat door de Mala Proversa, een smalle doorgang tussen de eilanden Kornat en Katina. Ten noorden van het eilandje Katina is ook een passage, deze is betond en iets gemakkelijker. In Sali ontmoeten we weer het begeleidingsschip met de nieuwkomers. |
Op naar Božava. Vandaag 22 mijl. We varen langs Dugi Otok naar het noorden. Door de trechterwerking kan de wind tussen de eilanden Iž en Rava soms aardig doorblazen. Onderweg zien we misschien nog de uitgehakte rotsen waar in vroeger tijden onderzeeërs zich schuilhielden. Božava is een gezellige vakantieplaats aan de noordoostkant van Dugi Otok. De haven ligt goed beschut behalve bij Jugo. afstand: 22 mijl. |
|
|
Onze volgende bestemming is het eiland Ist. Tussen Dugi Otok en Zverinac voert de tocht naar open zee. Op de riffen aan de noordkant van Dugi Otok ligt het wrak van een Italiaans vrachtschip dat er 20 jaar geleden gestrand is. We passeren het eiland Molat en een aantal verspreide kleine eilanden. Ist is een populair dorpje dat in het hart van het gelijknamige eiland ligt. De grootste haven is aan de zuidkant waar we kunnen afmeren aan één van de twee pieren. Ook liggen er een aantal ankertonnen maar de baai geeft voldoende ruimte om achter het eigen anker te gaan liggen. De afstand vanaf Božava is 12 mijl |
We verlaten de baai van Ist met bestemming het eiland Silba of Olib, afhankelijk van de weersverwachting en de drukte. De tocht voert ons langs de Greben, die aan deze kant verrassend groen blijken te zijn.
|
|
|
De bestemming van vandaag is Muline, een rustig vakantieoord aan de noordpunt van het eiland Ugljan. Onderweg is er ruim gelegenheid om te zwemmen of te snorkelen. In Muline ankeren we in een ruime, open baai voor het dorp of zoeken de beschutte ankerbaai van Pavlesina op. Hiervandaan bereiken we via een korte wandeling naar Muline ons restaurant voor die avond. afstand ca 20 mijl. |
Aan alles komt een eind, dus nu moeten nu we echt terug. De laatste dag voert de tocht ons langs de grote stad Zadar naar de thuishaven, marina Dalmacija. Het oude stadscentrum van Zadar is zeker een bezoek waard. Met de beroemde kerk Sveti Donat of de kleurige markt. Ook aan de oostkant van Ugljan is voldoende gelegenheid om even te ankeren of aan te leggen in een haventje. Bij binnenkomst in de thuishaven eerst even de dieseltank optoppen, en daarna de boot afmeren. De reis is nog niet gedaan; tijdens de laatste maaltijd kunnen we nog napraten over de tocht en herinneringen ophalen en genieten van de laatste nacht aan boord. afstand: 14 mijl. |
|
Dag 15: (zaterdag)De vakantie zit er op. Er moet ingeleverd en nagekeken worden. Wanneer er zich mankementen hebben voorgedaan, meldt dit vooral aan de verhuurder zodat hij dit kan verhelpen. |
Dit overzicht is slechts een suggestie. Afhankelijk van een aantal factoren zoals wind, plaatselijke situatie, interesse van de deelnemers, etc. wordt de tocht uiteindelijk bepaald door de flottielje leider. |